A 42 minute documentary film that combines the cactus and the memories it stands for. The film addresses the story of the destruction of the Palestinian villages of Latroun in the Occupied West Bank and the forcible transfer of their civilian population in 1967. Over 40 years later, the Israeli occupation continues, and villagers remain displaced.

The film follows two separate but parallel journeys. Aisha Um Najeh takes us down the painful road that Palestinians have been forcefully pushed down, separating them in time and place from the land they nurtured; while Israelis walk freely through that land, enjoying its fruits. The stems of the cactus, however, take a few of them to discover the reality of the crime committed.
اختزل الفيلم الوثائقي الفلسطيني "ذاكرة الصبار" في 42 دقيقة قصة معاناة فلسطينيي قرى اللطرون الذين هجروا على أيدي الجيش الإسرائيلي عام 1967. الفيلم من إنتاج مؤسسة الحق وإخراج حنا مصلح.

لاتزال قصة (عمواس ويالوا وبيت نوبا) قرى اللطرون محفورة في ذاكرة من بقوا من الجيل الفلسطيني الشاهد على عمليات تهجير الفلسطينيين من القدس عام 1967 . حكايات يجسدها فيلم ذاكرة الصبار الوثائقي الفلسطيني والذي يحكي قصص من اقتــلعوا من منازلهم التي تحولت الآن إلى متنزه لأبناء المستوطنين في القدس.

خوف وحيرة وذكريات لا تنتهي جمعها الفيلم الذي أنتجته مؤسسة "الحق" الفلسطينية وأخرجه حنا مصلح والذي عرض من خلاله نماذج من معاناة سكان قرى اللطرون غربي القدس ساردا حكايتهم على ألسنهم فأعاد الفيلم المشاهدين الى الوراء عشرات السنين وكأن الحدث كان البارحة.

وقد حاز الفيلم على الجائزة الأولى كأفضل فيلم وثائقي في مهرجان دبي السينمائي للسنة الثالثة على التوالي.

Loading more stuff…

Hmm…it looks like things are taking a while to load. Try again?

Loading videos…