Dutch Artists

Hoe belangrijk is een soundtrack voor jouw film?

ferrie = differentieel

ferrie = differentieel Plus

vanavond wordt op Canvas (Belgie 20:40) de film uitgezonden "No Country for Old Men" uit 2007 van Ethan en Joel Coen
trailer: imdb.com/video/imdb/vi145883417/

bijzondere aan deze film is het minimale gebruik van muziek
en dat is een goeie reden om de visie van Dutch Artists te vragen over de importantie van een soundtrack voor je eigen film

hoe belangrijk is een soundtrack voor jouw film?

Tom Poederbach

Tom Poederbach Plus

Soundtrack wezenlijk belangrijk, muziek is een ander verhaal een keuze wel of niet soms nodig soms niet, vaak l versterkt het het beeld. Zomaar een nummer onder beeld leggen is onzin. Als je het budget hebt muziek laten maken. Als voorbeeld het door mij gemaakt DOORGAAN hier op Vimeo. Uitermate functioneel speciaal gecomponeerde muziek.

Ravi

Ravi

Dat hangt helemaal af van wat je wil bereiken met je film, denk ik. Soms kan muziek een scene begeleiden, maar soms versterkt het juist de intensiteit van het verhaal, of de blik, of het moment als er absoluut geen muziek te horen is. Een scene kan je, bij sterk acteerwerk, helemaal opslokken als er geen soundtrack is, je wordt 'gedwongen' om de volle aandacht aan wat er gebeurt te geven. Over het algemeen denk ik dat een soundtrack je film wel perfect een bepaalde kleur kan geven (Denk aan Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain).

BENG!

BENG! PRO

Film zonder sound track (M&E) is zuurkool zonder worst of piepers zonder jus. Hoeft niet persé muziek te zijn maar een zelfs een nauwelijks waarneembare "drone" in de achtergrond of een welgeplaatst effect versterkt de intensiteit/beleving van de scene...

Onesize

Onesize Plus

Voor mijn films zijn audio en sound design erg belangrijk. Veel van m'n eigen (niet commerciële creaties) zijn geïnspireerd en ontstaan door muziek. Muziek heeft wat dat betreft voor mij een grotere emotionele en sfeerbepalende waarde dan beeld. De combinatie echter van die 2 kan deze emotie en sfeer zoveel krachtiger maken. Ik heb genoten van No Country For Old Men, geen moment muziek gemist. Pas toen ik de bios uit liep merkte ik wat deze film extra "bijzonder" maakt; het bijna ontbreken van muziek.

Ben

Ben Plus

Ik maak graag gebruik van soundtracks. Samenspel van beeld en geluid (kan muziek zijn) is erg belangrijk om een bepaalde sfeer te krijgen. Voor mij is het dus belangrijk, maar ik kan me voorstellen dat er in bepaalde films, of delen van films geen muziek nodig is, omdat dat juist weer stoort of afleid.

Frank en Vrij Media

Frank en Vrij Media Plus

Grappig. Toevallig net voor het eerst een filmpje gemaakt zonder muziek. Zie: vimeo.com/29668466 Alleen met folio en wat effecten gewerkt. @Beng! Zuurkool zonder jus kan soms heel lekker zijn. Nu hou ik niet van zuurkool, maar toch. Eens met @Wenz dat het heel erg afhangt van de opdracht en van het doel wat je ermee wil bereiken. Ik weet wel dat muziek vaak het ondergeschoven kindje is t.o.v. beeld. Dat zou niet zo moeten zijn. Soundtrack vind ik dus net zo belangrijk als beeld. Echter, er is niet altijd budget voor of prioriteiten liggen in de praktijk toch vaak anders. :-)

wim hendriks

wim hendriks

Kan ik me niet voorstellen,ik ben gek op muziek bij een film die vooral de spanning sfeer en noem maar op hoe je het wil noemen.ik zoek heel lang naar een stuk muziek.
en soms gaat het niet (teveelgeldvoor copyright) maar dat is een ander verhaal.

Rian van Nieuwkerk

Rian van Nieuwkerk

heb het even omgedraaid vanwege een geluidsproject ...waarbij het minimaal toegevoegde beeld juist afleidde. Het geluid bleek beter tot zijn recht te komen zonder beeld. (net zoals dat je ogen haast als vanzelf dicht gaan bij het intens beluisteren/beleven van muziek)
Ik denk echter niet dat het daarom andersom ook het geval zou zijn, puur vanwege het feit dat de mens meer visueel dan auditief is ingesteld. Maar daar zijn natuurlijk gradaties in. En daar zal het m.i. dan ook vanaf hangen....hoe belangrijk je de soundtrack vind >> Hoe visueel/auditief je bent

FlitsBoem

FlitsBoem

Het gemis van muziek of geluid kan ook veel spanning opleveren...

Frenk Palm

Frenk Palm Plus

Soundtracks zijn voor mij heel belangrijk.
Zo belangrijk dat ik mijn beeldkeuze en cadans in de edit laat leiden door de muziek.
In mijn privé producties werk ik dus net andersom..
Beeldkeuze(sfeer) Muziek zoeken en plaatsen en dan de montage eromheen.
Ik heb me nog niet de tijd genomen om zelf een soundtrack te componeren.
Zoals het wel vaker gaat in de Bizz... tijd gebrek.
Bij mijn commerciële producties ontvang ik een 9 voor de gemaakte soundtrack keuze.
Bottemline:
Beeld, soundtrack & geluid moet een synergie zijn.(Het woord wordt gebruikt voor een situatie waarin het effect van een samenwerking groter is dan elk van de samenwerkende partijen afzonderlijk zou kunnen bereiken

Jan van der Meer Global-DVC.org

Jan van der Meer Global-DVC.org Plus

Iedereen hier heeft m.i. gelijk! Een filmer is een KUNSTENAAR en legt zijn/haar gevoel erin ook zijn of haar muziekkeuze of helemaal niet! Probeer deze techniek ook eens uit: een opdracht aan alllen!! OE AH (zou dat lukken?) Nee maar echt ooit eens doen. Ga 'n pad door het bos filmisch filmen en laat zien waar jouw cameroog op valt! Daarna zelfde pad zelfde beelden maar nu een koptelefoon op je oren met jouw muziekkeuze en daarna een keer met op die koptelefoon versterkt het natuurlijk geluid. En ziedaar als Cameraman ga je heel anders filmen als het ware op de maat of het gevoel van de muziek of aanwezig geluid maak je nu bewegingen die ontzettend goed bij je eindproductie aansluiten! Al eens geprobeerd? Laat het horen of je het ermee eens bent!

ferrie = differentieel

ferrie = differentieel Plus

leuke suggestie Jan - - daar moeten we eens over praten hoe we dit op een goeie manier kunnen organiseren

john giskes

john giskes Plus

Ik maak altijd gebruik van een soundtrack in mijn films. Soms bijna geen geluid, maar toch....

Mac 'N' Cheese

Mac 'N' Cheese Plus

Films maken kan je zonder geluid, maar wil je dat? De mogelijkheid om van de extra dimensie die het toevoegt gebruik te maken is makkelijk en het kan je film maken of breken. Zeker internetfilms kunnen draaien rondom de soundtrack, onze film is er deels erg populair van geworden: vimeo.com/27127177. Echter een goede soundtrack alleen maakt niet je film, hij maakt hem alleen af.

Pak je favoriete film en kijk hem eens zonder geluid, vind je hem nog steeds zo tof? Analyseer ook waarom? Wat werkt er wel? Wat werkt er niet? Mis je alleen sound effects, of mis je ook echt de muziek? Bedenk ook meteen hoe jij shots/scenes anders zou aanpakken, of misschien zelfs de hele film, als je de film zelf gemaakt zou hebben, maar dan voor dove mensen.

Zoals Juriaan zegt is het natuurlijk ook gewoon afhankelijk van je basis, wat is je doel? wat wil je bereiken? voor wie is je film bedoeld? Een internetfilmpje is wat anders dan een tv-filmpje. Zelfs het verschil tussen iets wat je richt op het bekijken op smartphones/tablets is groot vergeleken met gewoon op de PC. Zelfs nu je Youtube/Vimeo op veel van deze kan bekijken blijft er een verschil bestaan.

Een goede filmmaker weet dat geluid een impact heeft op de werking van de film, sterker nog: een groot impact. Een bizar slechte film kan nauwelijks gemaakt worden met alleen een vette soundtrack, maar een goede film kan wel echt heel goed worden met de juist audio. Op het moment dat je weet hoe geluid je film beïnvloedt en hoe je wilt dat je film er door beïnvloedt wordt kan je gaan bepalen waar je de soundtrack voor moet gebruiken, of dat je toch eigenwijs maar bewust van de techniek duidelijk kiest voor stilte.

Peter Baanen

Peter Baanen Plus

Tja, wat kan ik hier nog aan toevoegen: Ik denk zelf dat muziek en geluid (+ de soundscape) misschien nog wel belangrijker is dan t beeld. Ik ben zelf erg visueel ingesteld, dus ik moet me er toe zetten om hard over t geluid na te denken. In mijn vorige projecten is de muziek er later bij gekomen. Maar ik leer ervan, en ik probeer in de toekomst nog meer over t geheel van beeld+geluid na te denken.

Serdar Yerdelen

Serdar Yerdelen

Ik geloof dat de soundtrack je film maakt of juist breekt. En ben zelf ook van mening dat er evenveel werk&tijd aan de soundtrack besteed moet worden als elk ander aspect van je film. Muziek heeft een sterke rol bij het plaatsen van je sfeer en vertelt al heel snel wat er gaande is. Zoals Mac'N'Cheese al aanduid voegt het een extra dimensie toe. Ten slotte vind ik persoonlijk dat een film(geen video dus!) altijd een soundtrack nodig heeft.

Jeffrey van Rossum (composer)

Jeffrey van Rossum (composer) Plus

Met muziek kan je dingen verduidelijken in beeld, muziek kan ook juist dingen vertellen die niet in beeld zijn gebracht. Het kan de vaart in een scene houden, het kan voor overgangen zorgen, een extra laag aan de film toevoegen, op de achtergrond voor een onderbuikgevoel zorgen. Het heeft velen functies!

Het kan ook heel mooi zijn om geen muziek te gebruiken. Het maakt het directer, persoonlijker, realistischer. Maar dan moet er wel heel goed geacteerd worden, anders werkt het niet. Laatst de film Carnage gezien. Een comedy waarbij je juist wel muziek zou verwachten, maar het was er niet. Door het goede acteerwerk was het gewoon niet nodig en grappig genoeg zonder muziek.

Ik ben zelf componist dus ik maak van de gelegenheid gebruik om wat reclame te maken voor mezelf. Check mijn website: jeffreyvanrossum.com of mijn vimeo kanaal. Ik werk graag samen met mensen op Vimeo!

WorkAreaBar

WorkAreaBar

Shakespeare talked of music being the food of love, I see it as the gravy to the moving image's hutspot.

This conversation is missing your voice. Please join Vimeo or log in.

This is a Vimeo Group. Groups allow you to create mini communities around the things you like. Check out other interesting groups. Groups