Hitlers byggherrer – Ketil Gjølme Andersen i samtale med Øyvind Arntsen

Hitlers byggherrer – Ketil Gjølme Andersen i samtale med Øyvind Arntsen

Norsk Teknisk Museum

Norge hadde en sentral plass på Hitlers europakart. Den lange kysten var strategisk viktig for krigføringen, og med sin spektakulære natur og sine rike ressurser var landet tiltenkt en framtredende rolle også etter den endelige seieren. I løpet av okkupasjonsårene planla og igangsatte nazistene en lang rekke byggeprosjekter i Norge. Det skulle reises nye byer, festningsverk og fabrikker, anlegges veier og ikke minst jernbane. Hovedansvaret for disse prosjektene ble gitt til ingeniøren Fritz Todt og arkitekten Albert Speer.

«Hitlers byggherrer – Fritz Todt og Albert Speer i Norge» følger to av Førerens aller mest betrodde menn og deres byggeprosjekter på norsk jord.


-Ketil Gjølme Andersen er førstekonservator ved Norsk Teknisk Museum. Han var ansvarlig for utstillingen Grossraum – Organisasjon Todt og tvangsarbeid i Norge 1940–1945 på Teknisk museum.

-Øyvind Arntsen er journalist og tidligere programleder i NRKs populære radioprogram Museum.

Get started for free

    PricingContact salesWatch demos

24/7 customer support

Our customer support team is available to help 24/7. Enterprise members also receive dedicated account managers and a guaranteed uptime SLA.

© 2026 Vimeo.com, Inc. All rights reserved.

Terms
Privacy
Your Privacy Choices
U.S State Privacy
Copyright
Cookies